De pandemie duurt langer dan we zouden willen. Dat eist z'n tol.
Waar de eerste uitbraak van Corona vooral beroep deed op onze adrenaline en overlevingsinstincten, moeten we nu psychologische uithoudingsvermogen aan de dag leggen, zegt dr. Merete Wedell-Wedellsborg, een organisatiepsychologe in de Harvard Business Review.
Op basis van haar ervaring en inzichten bespreekt ze een aantal manieren om je team door de komende maanden te loodsen, ook al is iedereen, inclusief jijzelf, uitgeput.
Verwar 'dringend' niet met 'belangrijk'
Crisissituaties dwingen ons van nature in een korte-termijndenken. Alles wat niet dringend is, wordt opzijgeduwd. Uitdagingen in de toekomst blijven daardoor onder de radar, of worden genegeerd door argumenten als ‘zorgen voor na Corona’. Prioriteiten zijn cruciaal, maar te veel doorschuiven kan leiden tot inactiviteit. En hoewel rust belangrijk is, toont onderzoek aan dat het merendeel van de mensen liever iets doet dan niets. Wedell-Wedellsborg raadt daarom aan dat je
- belangrijke gesprekken blijft aangaan;
- blijft uitkijken naar manieren om je organisatie beter voor te bereiden op de tijd na corona;
- andere uitdagingen in de toekomst niet uit het oog verliest.
Misschien is dit het moment om een structureel thuiswerkbeleid vorm te geven of de teamwerking te verbeteren binnen de verschillende diensten? Dit soort langetermijnprojecten kan preventief energieverlies door inactiviteit en dringendheidsdenken tegengaan.
Hou balans tussen medeleven en aansporing
Het psychisch welzijn staat onder druk. Leidinggevenden spelen een belangrijke rol in de detectie en preventie van mentale problematiek. Medewerkers kunnen op dit moment bijvoorbeeld meer nood hebben aan ondersteuning en empathie dan voor de pandemie. Het spreekt vanzelf dat excelbestanden en nota’s deze nood niet invullen. Zeker nu zijn vaardigheden als luisterbereidheid en de moed om twijfel en kwetsbaarheid bespreekbaar te maken, onontbeerlijk, stelt Wedell-Wedellsborg.
Je kan bijvoorbeeld je eigen twijfels delen, of aangeven dat ook jij geen antwoord hebt. Daarnaast is het belangrijk om je werknemers het gevoel te geven dat ze goed genoeg zijn, en dat hun waarde niet afhangt van hoe succesvol ze zijn in bepaalde acties of opdrachten. Vermijd dus om louter te vervallen in taakgerichte communicatie en geef voldoende erkenning aan de persoon. Dit zal stress, zelftwijfel en angst verminderen.
Medeleven mag echter niet allesoverheersend zijn. Je team zou in een passieve staat van zelfmedelijden kunnen belanden. In plaats daarvan moet het medeleven een startpunt geven voor een tweede wind, een nieuwe energie. Die kan je enkel losmaken indien je voldoende doelen stelt, de druk op een optimaal niveau houdt en mensen aanspoort tot actie. Ga daarom op zoek naar de ideale balans tussen de begrip en actie.
Zoek nieuwe manieren om jezelf en je collega’s energie te geven
Energie moet bewust gecreëerd een gekanaliseerd worden in deze eerder uitzichtloze tijden. Deel daarom succesverhalen, splits grote projecten op in makkelijker haalbare delen, communiceer over de toekomst. Maar durf meetings ook inkorten, dode projecten schrappen en constructieve conflicten toelaten. Blijf voor jezelf en je collega’s herhalen dat deze periode tijdelijk, veranderlijk is en dat jullie over de nodige capaciteiten beschikken om hier uit te komen.
Op die manier kweek je weerbaarheid bij jezelf en bij je hele team. Om de hopelijk laatste horden succesvol te nemen.
------------------
Is de energie op? Valt de afstand moeilijk te overbruggen? Benieuwd hoe je je team langdurig enthousiasmeert?
Goed nieuws! Dit zijn namelijk leerbare vaardigheden. In ons webinar on demand 'De kracht van enthousiasme' reikt Wen Geerts concrete inzichten, tips en technieken aan om uw team opnieuw enthousiast en constructief te laten samenwerken. En dat ook zo te houden.
Volg het webinar wanneer het u past - binnen een periode van twee maanden.
Alle info over het webinar on demand vindt u hier.
Graag een materiële inspiratiegids boordevol oefeningen en tips?
Dan is Dynamisch enthousiasmeren (Wen Geerts) dé gids voor u en uw medewerkers.
Abonnees van de kennisplatformen HRMConnect kunnen de volledige publicatie online consulteren via deze link.
Wie geïnteresseerd is in een papieren exemplaar, kan terecht op de webshop van Uitgeverij Vanden Broele.
Nog niet overtuigd? Lees hier een uittreksel uit het boek.
Nog geen HRMConnect-abonnee? Wenst u ook toegang tot een kennisdatabank vol relevante publicaties? Neem contact op met ons voor verdere vrijblijvende informatie of een demonstratie ter plaatse: info@hrmconnect.be of 050 642 818.