HRMConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Wist je dat multitasken eigenlijk niet bestaat?

Probeer eens met één vinger op je bureau te tikken en tegelijkertijd met de andere hand cirkeltjes te maken.  Of geconcentreerd te bellen en tegelijkertijd een mail te schrijven. 

Meestal (zo goed als altijd …) lukt het niet.  We kunnen inderdaad niet productief werken via / en multitasken.  Het heeft een negatief effect op je productiviteit, je IQ, je focus / concentratie, je kortetermijngeheugen, de kwaliteit van je werk, je creativiteit én je mentale gezondheid (zie diverse wetenschappelijke onderzoeken).

Enkele voorbeelden :

- wanneer je je mail bekijkt of een telefoontje doet terwijl je een nota (of een ander document) aan het schrijven bent, dan duurt het maar liefst 15 tot 25 minuten na de e-mail / telefoon om je hersenen terug op volle toeren op het document te laten focussen (universiteit van Californië). 

- de afdeling psychiatrie van de Universiteit van London concludeerde dat je IQ met maar liefst 10 punten daalt wanneer je brein onderbroken wordt door multitasken in de vorm van onderbrekende mails, berichtjes en telefoontjes.

- de Harvard Business Review (magazine van de Harvard University) concludeerde dat je productiviteit met maar liefst 40% daalt wanneer je brein switcht van de ene taak naar de andere.

- en er is meer… Multitasken put je bovendien uit en maakt echt moe, volgens The Social Science Research Network.

En zo kunnen we nog wel voorbeelden geven. 

 

Wat kan je dan doen om de verleiding van het multitasken tegen te gaan ?

1/ Bespreek met anderen / je team / de collega’s / ... wanneer je onderbroken of gestoord mag worden (b.v. wanneer je focustijd hebt voor jezelf).

2/ Hieraan gekoppeld: plan eigen tijd in, focustijd, eigen ‘vergadertijd’, en niet alleen vergadertijd met anderen.

3/ Zet alle mogelijke stoorzenders en tijdrovers uit tijdens b.v. het maken van een presentatie, schrijven van een nota of het geconcentreerd bezig zijn met iets.

4/ Focus op echte prioriteiten en niet op ‘alles’ (wat prioritair lijkt).

5/ Denk verder na over zaken die je ‘gelijktijdig’ wilt doen of zal doen en hoe je die kan aanpakken zodat je niet multitaskt.

 

Veel succes !

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...