HRMConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Wist je dat ... een thuiswerkcharter zeer nuttig is om thuiswerk in een team te onderbouwen?

Een thuiswerkcharter is een waardevol instrument in een team om de verwachtingen te verduidelijken, de samenwerking te verbeteren en de productiviteit te bevorderen in het kader van thuiswerk.

Hierna volgen enkele tips voor het opstellen van een effectief thuiswerkcharter:

  1. Duidelijke doelstellingen. Formuleer duidelijke doelstellingen voor het thuiswerk en specificeer welke taken geschikt zijn om thuis (of op een andere thuisplek) uit te voeren. Leg ook vast dat thuiswerk verbonden is aan het bereiken, afwerken (al is het deels) of in orde brengen van iets, en niet alleen aan inspanningen (lees: x aantal werkuren). Doelen zijn met andere woorden heel belangrijk in het kader van thuiswerk, en dat op alle fronten.
  2. Communicatieprotocollen. Bespreek in het charter welke communicatiekanalen en -frequentie je hanteert, bijvoorbeeld via chat-apps, e-mails of virtuele vergaderingen.
  3. Beschikbaarheid en werktijden. Definieer de verwachte beschikbaarheid en werkuren van teamleden om overlap te garanderen en samenwerking te vergemakkelijken. Bepaal als team dus ook wanneer je elkaar hoort, maar ook ziet en virtueel en live zal samenwerken (informeel en formeel).
  4. Technische vereisten. Zorg ervoor dat alle teamleden beschikken over de nodige technische middelen en infrastructuur om thuis efficiënt te werken en leg ook vast wat ze nodig hebben om dit te kunnen doen. Bepaal ook wat er van hen verwacht wordt als er bijvoorbeeld thuis plots geen internet meer is of als er technische storingen zijn.
  5. Deadlines en rapportage. Spreek af hoe en wanneer deadlines en rapportages moeten worden ingediend, ook als medewerkers thuis werken.
  6. Flexibiliteit en balans. Moedig een gezonde werk-privébalans aan en sta flexibiliteit toe bij het aanpassen van werktijden indien nodig. Maar zorg er wel voor dat het werk niet ondergeschikt geraakt aan het privéleven bij thuiswerk, want thuiswerk betekent wel WERKEN, maar dat kan wel op een flexibele wijze gebeuren indien mogelijk. Leg ook vast dat bepaalde zaken moeilijk (lees: niet) te combineren zijn met (thuis)werken, zoals zorgen voor een ziek kind of een zieke ouder, of werklieden ontvangen die de hele dag door het huis lopen.
  7. Feedback en evaluatie. Implementeer regelmatige feedbacksessies om te horen hoe het thuiswerken verloopt en om eventuele knelpunten aan te pakken. Leg deze ook vast in het charter.
  8. Sociale interactie. Stimuleer virtuele en live teambuildingactiviteiten om de teamcohesie te behouden en de betrokkenheid te vergroten. Geef in het charter ook aan dat je die belangrijk vindt en dat je erop rekent dat medewerkers er ook aan participeren, zonder in het verplichtende karakter te komen.
  9. Beveiliging en vertrouwelijkheid. Herinner teamleden in het charter aan het belang van gegevensbeveiliging en vertrouwelijkheid, vooral bij het werken met gevoelige informatie.
  10. Voortdurende verbetering. Het charter moet flexibel zijn en regelmatig worden herzien om aan veranderende omstandigheden en behoeften te voldoen. Geef dus ook aan dat je het charter bijvoorbeeld om de drie à zes maanden wil bespreken.

Door een goed doordacht thuiswerkcharter te ontwikkelen en dit met het team te bespreken, kunnen verwachtingen worden afgestemd en kan een succesvolle overgang naar thuiswerken worden bevorderd. Uiteraard moet het charter rekening houden met de afgesproken organisatieprincipes op het vlak van thuiswerk, maar door de grote behoefte aan maatwerk per team is een charter zeker ook een passend middel.

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...