HRMConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Wist je dat ... er een vijftal zaken zijn waarop je best let als je met een externe coach in zee gaat?

Heel wat organisaties gaan met een externe coach in zee. Soms in een positieve situatie (bijvoorbeeld om mensen verder te laten groeien), soms ook in een eerder negatieve situatie (bijvoorbeeld bij een evaluatietraject of een verbeteringsproces).

Waarop let je best als je met een externe coach in zee gaat?

  1. Ervaring en expertise. Zorg ervoor dat de coach over aantoonbare ervaring en expertise beschikt op het vlak van coaching. Vraag om referenties en onderzoek zijn of haar achtergrond.
  2. Methodologie en coachingwijze. Bespreek de coachingsmethodologie en coachingwijze die de coach hanteert en bepaal of deze aansluit bij de doelen en waarden van je organisatie, het team of de coachee. Eén van de zaken die we hierbij ook kunnen vermelden is de aanpasbaarheid van de coach. Kijk of de coach in staat is om zijn of haar aanpak aan te passen aan de specifieke behoeften en cultuur van jouw organisatie, het team of de coachee.
  3. Chemie en vertrouwen. Zeer belangrijk, misschien zelfs het meest belangrijke, is de chemie en het vertrouwen tussen coach en coachee. Een goede werkrelatie is immers essentieel. Er moet een goeie klik zijn met de coach en wederzijds vertrouwen.
  4. Doelgerichtheid. De coach moet in staat zijn om – samen met de coachee en de verantwoordelijke – duidelijke doelen te definiëren voor het coachingtraject. Dat is toch wel heel belangrijk. Een coaching is geen praatje, geen ventileringsmomentje, geen leuk samenzijn. Het is een doelgericht samenkomstmoment, waarin coach en coachee hard aan het werk zijn om vooruitgang te boeken op de doelen en topics waarin de coachee wil groeien of waaraan hij of zij wil werken.
  5. Sterke communicatievaardigheden. De coach moet uitstekende communicatievaardigheden hebben, zowel mondeling als schriftelijk, om effectief met medewerkers op verschillende niveaus te kunnen werken. Wat houden communicatievaardigheden in? Feedback kunnen geven, sterke vragen kunnen stellen, goed en empathisch kunnen luisteren, de juiste woorden kunnen gebruiken en tips kunnen geven indien gevraagd. Communicatievaardigheden verwijzen naar de mondelinge aspecten, maar ook de lichaamstaal en de stem dienen uitnodigend en geruststellend te zijn voor de coachee. Ze staan ook in dienst van het aanmoedigen van eigenaarschap bij de coachee.

Neem deze tips zeker mee bij je volgende zoektocht naar een passende coach voor de begeleiding van een team of een coachee. Hoeveel een coach kost lijkt ook belangrijk, maar een goedkope coach die meer problemen veroorzaakt, een soort opleiding geeft of eigenlijk niet de juiste aanpak neerzet, is eigenlijk een zeer duurbetaalde coach. Succes!

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...