De cultuur van een organisatie heeft een grote invloed op hoe medewerkers presteren en op de effectiviteit van organisaties. Het is dan ook niet verwonderlijk dat werkgevers bij het aanwerven van nieuwe medewerkers veel aandacht schenken aan de mate waarin een medewerker past in de cultuur van een organisatie. De zogenaamde culturele fit. Maar … is dat wel zo slim?
In een tijd waarin de nadruk steeds meer komt te liggen op diversiteit en inclusie, is het belangrijk om zorgvuldig na te denken over hoe nieuwe medewerkers te selecteren. Terwijl culturele fit belangrijk blijft, moeten we ook erkennen dat het streven naar en het omarmen van verschillende perspectieven essentieel is voor het duurzaam succes van een organisatie. Daarom is het verstandig om niet alleen te focussen op culturele fit, maar ook op culturele aanwinst. Door de unieke eigenschappen, waarden en ervaringen van kandidaten te waarderen, kunnen we een omgeving creëren waarin diversiteit wordt omarmd en waarin elk individu de kans krijgt om bij te dragen aan het succes van de organisatie.
In deze bijdrage bespreekt Bart Moens de culturele fit, maar ook de culturele aanwinst bij het aanwerven van mensen. Onze expert Ann Moreels maakt daarna de reflectie naar de lokale besturen.