
In een tijd van voortdurende maatschappelijke en technologische veranderingen is het belangrijker dan ooit dat lokale besturen wendbaar blijven. Professionele nieuwsgierigheid speelt hierin een belangrijke rol: het stimuleert medewerkers om open te staan voor nieuwe ideeën, processen en perspectieven. Dit zorgt niet alleen voor persoonlijke groei, maar ook voor innovatieve, efficiënte werkprocessen en een verbeterde dienstverlening aan burgers.
Professionele nieuwsgierigheid is meer dan een persoonlijke eigenschap, het is een strategisch hulpmiddel. Het kan op drie niveaus worden gestimuleerd:
- epistemisch (kennis en inzicht);
- perceptueel (aandacht voor verandering);
- interpersoonlijk (begrip van anderen).
Leidinggevenden en hr-professionals hebben de taak om nieuwsgierigheid actief te bevorderen door psychologische veiligheid te waarborgen, autonomie te geven, feedback te omarmen en toegang tot diverse informatie te faciliteren.
In dit artikel op HRMConnect (inclusief een aparte checklist met 10 vragen die peilen naar nieuwsgierigheid in je team) duidt Ann Moreels de kracht van nieuwsgierigheid op basis van wetenschappelijke inzichten en maakt ze de vertaalslag naar concrete acties voor personeelsverantwoordelijken en leidinggevenden in lokale besturen. Zo wordt nieuwsgierigheid een strategisch instrument voor groei.