Recent liep het lokaal bestuur Tervuren een diepgaand traject rond missie, visie en waarden, met als doel: een gedragen organisatiekompas ontwikkelen dat richting geeft aan het beleid, de organisatiecultuur, het personeelsbeleid en de visie op leiderschap. Dit traject leidde tot vier kernwaarden: respect, samenwerken, verantwoordelijkheid & vertrouwen, en klantgerichtheid.
De missie, visie en waarden van een lokaal bestuur vormen de basis van heel wat beleidskwesties en concrete acties. De structurele verankering van employer branding, via een actie in het meerjarenplan, is daar een voorbeeld van. Het positioneren van je organisatie als een aantrekkelijke werkgever is essentieel om talent aan te trekken en te behouden. Een duidelijke missie, visie en waarden helpt de personeelsdienst om instroom te genereren in de krappe arbeidsmarkt. In Tervuren ging een werkgroep, bestaande uit de hr-dienst, de dienst communicatie en ambassadeurs van diverse diensten binnen de organisatie, aan de slag op vijf domeinen.
Lees hoe Tervuren bewijst dat missie, visie en waarden geen papieren oefening hoeven te zijn en een kompas vormen voor concrete acties.