HRMConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Autonomie op het werk: is meer altijd beter?

Autonomie is misschien wel het meest onomstreden begrip in hedendaags hr-denken. Geef medewerkers meer zeggenschap over hoe, wanneer en waar ze werken, en de rest volgt: meer motivatie, meer tevredenheid, minder verloop. Die redenering loopt als een rode draad door het denken over job- en werkdesign, van het klassieke model van Hackman en Oldham tot het huidige geloof in zelfsturende teams en flexibel werken. Onderzoek bevestigt dat beeld grotendeels. Autonomie hangt samen met betere uitkomsten voor medewerkers en organisaties. Datzelfde onderzoek laat echter ook zien dat autonomie voor sommige medewerkers geen bevrijding is maar een last, en dat autonomie een grens heeft. Voorbij dat punt nemen de voordelen af en kunnen er zelfs nadelen ontstaan.

 

Om de rest van het artikel te lezen moet je een abonnement hebben op HRMConnect.

Nog geen lid? Ontvang een demo of offerte.

Ben je wel al lid? Log je in.

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in jouw mailbox?

Schrijf je in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...